به بهانه ۱۱ سالگی شبکه آیفیلم، با حسام فروتن مجری برنامه «سینما آیفیلم» به گفتوگو نشستیم.
به گزارش آیفیلم، 18 شهریور سالگرد آغاز به فعالیت آیفیلم به عنوان یکی از شبکههای پرمخاطب و جذاب تلویزیون است. این شبکه علاوه بر بازپخش فیلمها و سریالهای خاطره انگیز و ماندگار، ساخت برنامههای تولیدی در حوزههای مختلف و موضوعات متنوع را نیز در دستور کار دارد که «سینما آیفیلم» یکی از این برنامههاست.
برنامه «سینما آیفیلم» به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان می پردازد و فیلمهای در حال اکران در سینما و موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه فیلمها را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. این برنامه نزدیک به چهار سال است از طریق آنتن شبکه آیفیلم به صورت هفتگی پخش می شود؛ و در هر قسمت یکی از فیلمهای در حال اکران را معرفی می کند.
اجرای برنامه «سینما آیفیلم» را حسام فروتن بر عهده دارد. فروتن که خود نیز دستی بر آتش سینما دارد و تحصیلکرده این رشته است، موارد طرح شده در این برنامه را به دغدغهها و علاقهمندیهای خود نزدیک می داند و تاکید می کند که «سینما آیفیلم» روی آنتن می رود تا به نوعی به سینمای ایران کمک کرده باشد و مردم را با سینما آشتی دهد. فروتن معتقد است که با وجود تعدد شبکههای مجازی، تلویزیون همچنان جایگاهی متفاوت دارد و یک رسانه ممتاز به شمار می رود. وی یکی از دلایل موفقیت شبکه آیفیلم را اهمیت دادن به نظرات مخاطبان عنوان و تاکید می کند بازخوردهایی را که از مخاطبان می گیریم چه همسو با نظرات ما باشد و چه نباشد، در برنامه اعمال می کنیم.
شبکه آیفیلم، فیلم و سریال تولیدی ندارد ولی از مخاطبان پرشماری برخوردار است، علت این جذابیت و توفیق در جلب نظر بینندگان را در چه می بینید؟
اوایل که همکاری خود را با آیفیلم شروع کردم همیشه برای خود من هم سوال بود که چرا شبکهای که فیلم و سریالهای تکراری بخش می کند آنقدر مخاطب دارد؟! الان فکر می کنم یک دلیل آن انتخاب هوشمندانهای است که برای سریالها و فیلمهایی که روی آنتن می رود درنظر می گیرند؛ چرا که مردم با این آثار خاطره دارند و نوعی نوستالژی برایشان محسوب می شود. یک سریالهایی هم بوده که در زمان پخش اولیه ممکن است خوب دیده نشده باشند و مخاطب بخواهد دوباره آنها را تماشا کند. باید بپذیریم که با توجه به تعدد شبکههای مجازی، همچنان تلویزیون یک جایگاه متفاوت دارد و تاثیرگذار است. تلویزیون یک رسانه ممتاز به شمار می رود و کاربردیترین رسانه است؛ پوششی سراسری دارد که در آنِ واحد یک نفر، صد هزار نفر، ۱۰ میلیون نفر و یا بیشتر در یک زمان نشستهاند و برنامهها را می بینند که در هیچ رسانهای این توانایی وجود ندارد؛ پس باید جایگاهی ویژه و متفاوت برای تلویزیون قائل باشیم.
نقش برنامههای تولیدی در جذابیت شبکه آیفیلم چقدر است؟
برنامههای تولیدی یک برگ برنده برای شبکه محسوب می شود و نشان می دهند که شبکه آیفیلم برای همسو شدن با مخاطب، هم دغدغه کار فرهنگی دارد و هم به نیاز جامعه و مردم احترام می گذارد. واقعا این دغدغه را داریم که در «سینما آیفیلم» فیلمهای در حال اکران را معرفی کنیم. سعی داریم نیمه پر لیوان را بینیم تا در زمان کوتاه بیننده بیشترین بهره را ببرد و تلاش می کنیم کمکی به سینمای ایران هم باشیم.
برنامه «سینما آیفیلم» چه جذابیتها و چالشهایی برایتان داشت که پذیرفتید اجرایش را برعهده بگیرید؟
من سینما خواندهام و البته مدیریت بازرگانی. شاید اجرای یک برنامه اقتصادی هم برایم جذاب باشد، اما قطعاً یک برنامه سینمایی مانند «سینما آیفیلم» جذابیت بیشتری خواهد داشت. اجرای این برنامه مرتبط با علایقم است. وقتی با تهیه کننده و کارگردان برنامه هم صحبت کردم متوجه شدم که چقدر دغدغه دارند تا «سینما آیفیلم» به شکل مطلوبی روی آنتن برود.
دستتان چقدر در اجرای برنامه باز است؟
یک اعتماد دو طرفه میان من و تهیه کننده برنامه برقرار است و البته یک چارچوب و قالبی داریم که نباید از آن خارج شویم. این بده بستان بین ما بعد از مدتی همکاری شکل گرفته است. هنر این است که به موقع و بجا و با نهایت احترام و صداقت سوالت را از مهمان برنامه بپرسی و خودت را جای مخاطب بگذاری که شاید همین سوالات را داشته باشد.
اجرای برنامهای مانند «سینما آیفیلم» چقدر با تجربههای قبلیتان در زمینه مجریگری متفاوت است؟
با احترام به همکاران دیگرم، دوست دارم این را صادقانه بگویم که «سینما آیفیلم» فقط روی آنتن نمی رود که برنامهای پخش شده باشد؛ بلکه همه عوامل آن دغدغهمند هستند تا محتوای مناسب و جذابی به مخاطب ارائه شود. همچنین برنامه نگاه شخصی نداشته باشد و برای همه موارد مطرح در آن، سند و مدرکی داشته باشیم. دوست داشتیم یک برنامه حرفهای و آبرومند و دیدنی را روی آنتن ببریم که نه تنها نظر بیننده را به لحاظ حرفهای جلب کند، که از منظر بصری و مواردی همچون قاب بندی نیز با جذابیتهایی همراه باشد. در «سینما آیفیلم» سعی می کنیم مردم را با سینما آشتی دهیم.
با چه بازخوردها و واکنشهایی از سوی مخاطبان خود مواجه هستید؟
در کوچه و خیابان و فضای مجازی، واکنشهای خوبی از سوی مردم و حتی کارشناسان می گیرم. در هر حال، این برنامه قرار است با مساعدت شبکه آیفیلم به سینمای ایران کمک کند و خود مخاطبان هم قطعاً متوجه این موضوع هستند. اصولاً برنامهای مانند «سینما آیفیلم» دقیقاً به کار شبکه آیفیلم که کار اصلیاش نمایش فیلم و سریالهای ایرانی است می آید. در مجموع، بازخوردهای خوبی گرفتیم؛ هر چند با انتقاداتی هم مواجه بودیم که از آنها استقبال میکنیم.
برای بهتر شدن کیفیت شبکه آیفیلم چه پیشنهاداتی دارید؟
فکر میکنم یکی از راههای ارتباطی آیفیلم با مخاطب همین برنامه تولیدی است. جمعیت کشور جوان است و نیاز فرهنگی آنها را در برنامه سازی باید لحاظ کرد. می توان با صمیمیت و راستگویی برنامههای جذاب و سرگرم کننده را تولید کرد. درست است که این روزها بازار فضای مجازی داغ است، اما تلویزیون با پوشش گستردهای که دارد می تواند مخاطب خود را سرگرم کند. برنامههایی مانند «سینما آیفیلم» باعث جذب مخاطبان خواهد شد. جوانان دوست دارند شاهد برنامهای سینمایی باشند که هر هفته یک فیلم را معرفی کند و با عوامل و بازیگرانش به گفتوگو بنشیند. به این ترتیب از سینما هم حمایت می شود.
بیشتر بخوانید:
تماشا و دانلود قسمتهای مختلف برنامه «سینما آیفیلم»
برنده نهمین مسابقه پیامکی آیفیلم باشید
م.ه/ ا.ا